Chlorofyl – rostlinná krev

Tohle rostlinné barvivo zná asi každý, pokud ho rostliny, přesněji řečeno jejich orgány obsahují, jsou krásně zelené a dokážou přeměňovat energii slunečního svitu na energii, která pohání jejich vlastní organismus. Tomuto procesu se říká fotosyntéza a je v podstatě prvotní branou, kterou se energie dostává do potravního řetězce.

V tomto článku se sice dozvíte, to že chlorofyl není v našem jídelníčku esenciálním fytonutrientem, naše těla ho neobsahují, jeho příjem v rámci konzumace zeleniny, bylin a mořských řas ale dokáže naše zdraví značně podpořit. Pokud to navíc budete dělat chytře, můžete jeho efekt pocítit o to více.

  • Jaké jsou efekty konzumace chlorofylu a zelených potravin na naše zdraví?
  • Jaká rizika jsou spojena s jeho nedostatečnou konzumací?
  • Z jakých potravin můžete chlorofyl čerpat?

Zelená pro vyšší hladinu energie

Lidské tělo fotosyntézu provádět neumí, energii získáváme primárně přeměnou glukózy a mastných kyselin v buňkách a mitochondriích. Je to zvláštní, protože sluneční svit je nejhojnějším zdrojem energie na této planetě. Pro naše fungování je sice nezbytný a velmi nám prospívá, neumíme ho ale využít jako energii přímo pro náš metabolismus.

Počkat, nebo ano?!

Chlorofyl je fotosenzitivní láka ze skupiny metaloporfyrinů – cyklických organických sloučenin, které vážou atom kovu. V případě chlorofylu se jedná o hořčík. Tuto vlastnost mají ale i jiné metaloporfyriny, například hemoglobin (přesněji řečeno hem), pro změnu barvivo naší vlastní krve. Jeho struktura je chlorofylu velmi podobná, hlavním rozdílem je to, že namísto atomu hořčíku v něm najdete atom železa. A podobně jako chlorofyl je i hem citlivý na světlo, stejně tak ale třeba i enzymy z rodiny cytochromu P450, které se významně podílejí třeba na eliminaci některých toxinů v rámci jaterní detoxikace, nebo na tvorbě energie v mitochondriích.

Touto biochemickou odbočkou se snažím dostat k tomu, že pro naše tělo je světelná energie také využitelná a konzumace potravin bohatých na chlorofyl tomu může dále pomoci.

Naše mitochondrie jí dokážou využít ke zvýšení produkce ATP. Fotosyntézu tedy skutečně provádět nedokážeme, tohle je ovšem důvod, proč se po konzumaci zelených potravin můžeme cítit vitálnější a svěžejší, to více pokud je konzumujeme v sezóně – když se můžeme dostatečně vystavovat slunečnímu svitu.


Za zmínku ale stojí i další efekty konzumace chlorofylu, oblastí, do kterých zasahuje je totiž hodně:

  • Zdraví střeva, trávení a mikrobiom – dostatek zelených potravin v jídelníčku prospívá našemu trávení, pomáhá pohybu tráveniny a stolice (a výhodou je, že v normálním množství nepůsobí zelené potraviny projímavě), podporuje rozvoj přátelských bakterií, a naopak pomáhá eliminovat kvasinky a bakteriální infekce. Chlorofyl je ale přímo skvělý na vychytávání toxinů ve střevě, váže je na sebe a pomáhá odvádět z těla ven. Ve výsledku může pomoci i s odstraňováním zápachu z dechu, moči, poševního sekretu, nebo spermatu.
  • Detoxikace – tu jsme naznačili už v rámci odvádění toxinů stolicí a močí ven z těla, pozitivní vliv chlorofylu, ale sahá mnohem dál. Dokáže totiž toxiny vychytávat i z krevního řečiště a současně podporuje přímo jaterní detoxikaci. Pro její průběh je esenciální celá řada mikronutrientů, aminokyselin a dalších látek, povzbudit jí dokáže ale mnoho fytonutrientů, včetně chlorofylu.
  • Krvetvorba – podobnost struktury chlorofylu a hemoglobinu je fascinující. Není tedy náhodou a ani velkým překvapením, že konzumace zelené zeleniny a greensů bohatých současně i na železo podporuje tvorbu červených krvinek.
  • Podpora imunity – stejně tak jako chlorofyl podporuje tvorbu červených krvinek, podporuje i tvorbu těch bílých. Dostatečné množství a správná rovnováha imunitních buněk je klíčová pro zvládání hrozeb přicházejících z vnějšku v podobě patogenů, ale i těch autoimunitního charakteru.
  • Prevence civilizačních onemocnění – chlorofyl působí jako antioxidant a v organismu pomáhá eliminovat nadměrné množství volných radikálů. Tím může přispět ke snižování rizika rakovinného bujení a snižuje tělesnou zánětlivost, která stojí na počátku kardiovaskulárních onemocnění.
  • Podpora hojení ran – chlorofyl aplikovaný na ránu podporuj její hojení a zastavuje krvácení. Využít tak lze celou řadu bylin, nebo prášků ze zelených rostlin.

Zelené potraviny v jídelníčku

Projevy nedostatku chlorofylu ve stravě nelze přímo popsat, rozhodně ale lze nalézt pozitiva jeho zařazování.

Na stravování je v tu chvíli vhodné se dívat z vyšší perspektivy – celkové rovnováhy.

Zelené potraviny jsou přirozeně dostupné zejména ve slunných částech roku, na jaře se primárně používají pro čerpání prvotní energie, jsou symbolem života, rozpuku, nové mízy. V tuto dobu je navíc z pohledu orgánových soustav vhodné se soustředit například na zdraví jater a dalších detoxikačních orgánů, zelené byliny a lístky, které se na jaře objevují jsou proto často vhodné právě pro posílení detoxikace a lze je zařazovat v rámci mnoha ozdravných a čistících kúr.


Jak že to je s tou detoxikací?

Tady si dovolím ještě malé rýpnutí – v posledních letech se na internetu vyrojilo velké množství detoxikačních kúr a diet, které často slibují hotovou revitalizaci organismu jen tím, že budete popíjet všemožné drinky a šťávy. Jako nutná protiváha logicky vznikl i „odboj“ v podobě výkřiků těch, kteří tvrdí, že detoxikaci nelze nahradit nebo podpořit jakoukoli potravinou, protože na ní máme játra a ta stačí.

Realita je jako obvykle někde mezi. Ano, detoxikaci, metabolismus toxinů, ale i hormonů a dalších látek, které už prošly biochemickými procesy a je třeba s nimi nějak naložit, skutečně zabezpečují játra, potažmo ledviny a trávicí trakt. Žijeme ale v době toxické zahlcenosti a velmi snadno se stane, že játra přestanou zvládat, stejně tak trávicí trakt, se stále se zvyšujícím počtem lidí, kteří trpí na problémy v oblasti střev. V takovou chvíli už je vhodné hledat k cestu k podpoře jaterní detoxikace a podpoře přirozené jaterní, ale i trávicí činnosti.

Cílem je tedy dbát na:

  • eliminaci toxické zátěže – tak, jak to jen jde
  • přísun mikronutrientů esenciálních pro adekvátní jaterní činnost – např. magnesium, vitamíny skupiny B apod.
  • přísun fytonutrientů, které zvyšují jaterní činnost, nebo mají vliv na zvyšování antioxidační kapacity – např. silymarin z ostropestřce mariánského, chlorofyl, který tu teď hraje hlavní roli, nebo třeba kvercetin
  • přísun aminokyselin a dalších živin potřebných jako vstupní kameny biochemických reakcí – například cystein, glycin, methionin a další.

Nejde tedy o to během tří dnů, nebo třeba týdne prolít tělo celerovou šťávou (pardon, musela jsem) a myslet si, že tím provedu detoxikaci (byť to samozřejmě může mnoha lidem pomoci dát odpočinout svému trávení), ale systematicky a komplexně podporovat své orgány a orgánové soustavy podle toho, s jakými problémy se potýkám, jakému prostředí jsem vystaven a co je mým cílem.

Více k tomuto tématu si můžete přečíst v mém loňském příspěvku.


Na jaře a v létě, kdy je dostupné větší množství čerstvé, i zelené zeleniny, je pak vhodné jídelníček celkově ladit spíše do čerstvějšího rázu a do jídel postavených více na rostlinné stravě. Využijete to nejlepší a nejcennější, co v danou chvíli příroda nabízí.

Z pohledu rovnováhy ve stravování je ale fajn si uvědomit i to, že chlorofyl, který váže toxiny a působí jako antioxidant. Pokud si tedy rádi dopřáváte pečené nebo grilované maso, které vzhledem k této úpravě obsahuje větší množství heterocyklických aminů (vedlejší produkty úpravy, které ale ve střevě působí negativně a při velkém nadbytku mohou být příčinou rakoviny tlustého střeva), je víc než vhodné přihodit k němu čerstvý salát ze zelených listů a nebo si pravidelně dopřávat zelená smoothie, ječmen a další potraviny bohaté na chlorofyl.

Zajímá vás kontext stravy a tušíte, že jednotlivé potraviny nemohou být viníky problémů? Mrkněte sem.

Biodostupnost chlorofylu můžete navíc podpořit tím, že konzumaci zelených potravin doplníte o tukovou složku – do salátu proto přidávejte semínka a ořechy, nebo kvalitní tuky a oleje, to samé můžete udělat v případě smoothies.

Kde najdete chlorofylu nejvíc?

Je to snadné, hledejte všechno, co je zelené:

  • Špenát, saláty, rukola, polníček, řeřicha, micro-greens
  • Pórek, jarní cibulka
  • Brokolice, kapusta
  • Hrášek a fazolky

Tyto potraviny můžete snadno propašovat do běžných jídel a snadno tak zvyšovat jejich hodnotu a zlepšovat celkovou bilanci, můžete z nich také připravovat čerstvé šťávy.

Pokud chcete být ještě sofistikovanější a chcete zařadit celistvé potraviny, které budou mít terapeutický efekt a budou fungovat jako doplňky stravy, volte tyto:

  • Zelený čaj matcha
  • Zelený ječmen a pšenice
  • Vojtěška
  • Pampeliška, kopřiva a další divoké byliny
  • Mořské řasy a sinice – spirulina, chlorella, wakame, nori

Všechny tyto rostliny jsou dostupné ve formě prášků, které můžete jednoduše přidat do nápojů, smoothies a smoothie bowls, nebo kaší. Skvěle se hodí i do raw kuchyně, kde se jejich hodnota nijak nesníží vlivem nadměrného zahřívání.

Ideálně s nimi můžete začínat den, kdy vám pomohou s navýšením energie a očistou organismu.

Spoustu receptů s použitím zelených sezónních potravin a greensů najdete ve Vyrovnané kuchařce.

Má to i svou odvrácenou tvář?

Greensy dokážou v určitém množství a kontextu stravování poměrně radikálně vyvazovat toxiny z organismu, jejich výrazný přísun by si tedy měly rozmyslet zejména těhotné a kojící ženy a tuto kúru nasadit a dokončit buď před otěhotněním, nebo až po ukončení kojení.

To stejné platí pro osoby, které se současně nezačnou soustředit na výraznou podporu a ozdravení svého trávení, které by nemuselo být schopno uvolněné toxiny efektivně odvádět z těla ven a hrozila by jejich opětovná resorpce a navazující zdravotní komplikace.


Pravidelné zařazovaní přirozeně se vyskytujících a sezónních zelených potravin je ale vhodné pro všechny a zcela jistě patří do vyváženého, zdravého a dlouhodobé udržitelného jídelníčku, výrazný terapeutický efekt je možné očekávat spíše u koncentrovanějších greensů a proto je i k nim třeba přistupovat vědoměji a individuálně.

GO GREEN!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *