Terapie přírodou

Jakou službu udělá pobyt v přírodě vaší psychice? Příroda léčí – takto jednoduše by to šlo shrnout. Proč tomu ale skutečně tak je?

Ten pocit zná asi každý, byť ho třeba není možné slovy vystihnout. Když vyjedete ven z města, snadno zapomenete na své trable, koupete se ve slunečním svitu, posloucháte zpěv ptáků, šumění větru ve větvích stromů a cítíte vůni lesa. A je vám zkrátka lépe. Touto otázkou se ale nejen v posledních letech zabývá i velké množství vědců, zejména pak psychologů, protože se ukazuje, že pobyt v přírodě přináší velké benefity zejména lidem s psychickými problémy, jako jsou deprese a úzkosti.

Pobyt v přírodě jako psychická optimalizace

Léčivého a zklidňujícího efektu přírody jsou si již dlouhé roky vědomi zejména obyvatelé Japonska, Korei a dalších asijských zemí a není proto náhodou, že tyto metody shrnuli pod přístup zvaný Shinrin Yoku neboli lesní terapie, či poeticky lesní koupel. A právě na něm stojí velké množství výzkumů [R, R].

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je kopie-navrhu-clanky-blog-3.png.
Přírodní terapie a Shinrin Yoku

Pod Shinrin Yoku si lze představit mnohé, od prostých procházek v lese, přes chůzi na boso a vědomý grounding, přes objímání stromů až po vědomé dýchání, dechová cvičení a meditace, a skvělé je, že ho lze praktikovat i v našich podmínkách a přístupný je prakticky každému. A ne nadarmo se tak snažíme podněcovat lidi k vítání slunce a pozorování jeho západů, nebo dělání si pracovních pauz venku na slunci, na trávě, v parku. Tedy pokud o to mají sami zájem.

Velkým problémem depresivních a úzkostných stavů je totiž často ztráta motivace a vláda apatie, která může nabýt až takových rozměrů, že člověk nemá zájem naprosto o nic, ani o takovou „banalitu“, jako je opuštění svého bytu či domu a podniknutí procházky, nebo jen ranní vystavování se slunci. V takovou chvíli je to ale právě opětovné navázání kontaktu s vnějším prostředím, které vytvoří potřebný odrazový můstek a stane se prostředkem naturální optimalizace mozkové biochemie.

Ukazuje se, že je to právě odtržení se od našeho přirozeného prostředí a izolace v nepřirozených a stresových podmínkách, které často stojí na počátku životní nespokojenosti, nesouladu a rozvoje psychických poruch [R]. Skeptici by nyní mohli namítnout, že přeci ale není možné, aby všichni naráz opustili svá zaměstnání, život v městech a aglomeracích a odebrali se vstříc poustevnickému stylu života. A to je jistě pravda, klíčem je ale rovnováha.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je kopie-navrhu-clanky-blog-5.png.

Jak můžete začít aplikovat terapii přírodou?

Ne každý má to štěstí, že má k dispozici přírodu hned za svým domem a může v ní kdykoli zchladit hlavu. Možnosti jsou ale vždy a pro všechny:


  • Začněte ranním vystavováním se slunci – stačí posedět u otevřeného okna, vyběhnout ven a dopřát si pár minut chladu a světla. Výsledkem bude zvýšení sekrece dopaminu, který je klíčový pro získání potřebné motivace a chuti do života. A pokud to spojíte i s otužováním, opět se dostanete o krok blíže proměnlivému přirozenému prostředí.
  • Zařazujte pracovní pauzy – ne v kuchyňce na kávě, ale venku, na denním světle. Pokud máte v práci k dispozici dvůr, nebo společnou zahradu či park, považujte se za šťastlivce a využívejte této možnosti. I ta káva, vypitá na slunci, bude mít hned lepší efekt.
  • Každý den si dopřejte procházku – stačí se projít po parku, ideálně na boso, na chvíli v klidu posedět, či meditovat.
  • Dělejte výlety do přírody – ať už na chalupu, nebo prostě někam do lesa. Pokud se vám to zdá časově příliš náročné, dejte tomu alespoň šanci, protože sílu, kterou vám to vrátí zpět, budete moci hned zužitkovat v práci či osobním životě.
  • Jeďte na dovolenou do přírodního prostředí – ne každý je dobrodruh, taková dovolená ale nemusí hned znamenat táboření na divoko v lese. Stačí ale, když vyrazíte na místo, které nedisponuje všemi vymoženostmi moderní civilizace. Nebude vás to svádět k životu v zajetých kolejích a o to více si užijete přirozené venkovní prostředí.
  • Zahradničte – pokud vás to táhne, zkuste začít pěstovat rostliny, ať už doma v truhlíku, na komunitní zahradě, které vznikají v mnoha městech, nebo doma na poli. Nejenže při tom dokonale vypnete, ale také budete mít dobrý pocit, že děláte něco pro své zdraví a obživu.
  • Life hack – zajímavé je, že pozitivní přínos má i pouhé pozorování přírodních scenérií [R], proto není od věci, se v práci a doma obklopovat pokojovými rostlinami, nebo si čas od času pustit dokument o přírodě (no joke). Rozhodně vám to na klidu přidá víc než sledování zpráv, politických debat, nebo akčních filmů, o kterých si možná myslíte, že vám pomohou se vyventilovat, ve skutečnosti vás ale spíš ještě více utvrdí v negativních postojích a myšlenkách.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je kopie-navrhu-clanky-blog-6.png.

Jaké efekty přináší pobyt v přírodě?

Kromě celkového subjektivního zklidnění a relaxace, zmírnění nebo vymizení úzkostných stavů a negativních myšlenek můžete od pobytu v přírodě očekávat i reálně měřitelné změny, často se jedná o zlepšení markerů a rizikových faktorů mnoha civilizačních onemocnění, patří mezi ně například:


  • Snížení krevního tlaku a tepové frekvence [R], které jdou běžně ruku v ruce s chronickým stresem a přetrváváním v režimu sympatické aktivace.
  • Zvýšení sekrece serotoninu [R], který je hormonem štěstí a dobré nálady a jeho nízká hladina je velmi častá u osob s depresivní poruchou osobnosti
  • Snížení hladiny kortizolu [R]
  • Zlepšení pozornosti a mentálního výkonu [R], což můžete ocenit zejména po návratu z pracovní pauzy či procházky, práce vám půjde lépe od ruky a budete se lépe soustředit
  • Zlepšení paměti [R], která trpí nejen u osob trpících úzkostmi a depresemi, ale i u běžné vystresované populace
  • Zvýšení aktivity mozkových alfa vln [R, R], které jsou spojeny se stavem relaxované bdělosti
Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je kopie-navrhu-clanky-blog-4.png.

Zajímavé je pak pozorovat to, že většině lidí tyto benefity nepřinese volný čas, nebo procházky strávené v městském prostředí, které je plné tvrdých podnětů a stresorů a takový čas často vede spíše k prohloubení negativních stavů [R].


Vše se ale nemusí točit jen kolem psychiky, pobyt v přírodě přináší benefit i pro fyzické zdraví.

Už jen tím, že snižuje krevní tlak, srdeční frekvenci a kortizol značně přispívá ke snižování rizika civilizačních onemocnění. Nezůstává ale jen u toho, pozorovat totiž lze i snižování celkové tělesné zánětlivosti a zlepšení imunitního systému (pokles záněntlivých cytokinů a zvýšená aktivace NK buněk – přirození zabijáci v první linii našeho obranného systému, které jsou klíčové pro posílení a správné fungování imunitního systému [R, R]).

Jednou ze zajímavých teorií, proč tomu tak je, je přítomnost a vdechování těkavých látek (esenciálních olejů), které se uvolňují z kůry, jehlic a listů stromů a z přítomných bylin. Pochopitelně tedy bude hrát roli i to, jakou dobu si pro procházku vyberete, opět se ale vracíme k benefitům spojení přírody a slunečního svitu, který umožňuje zvýšené uvolňování těchto látek.

Mindfulness a prohlubování pozitivních efektů

Mindfulness a prožívání přítomného okamžiku je v současnosti často skloňovaný, a často až znásilňovaný termín. Pravdou ale je, že něco do sebe má a ať už trpíte psychickými problémy, nebo jste v pohodě, ale rádi byste posílili svůj well-being, může pro vás být velmi přínosné.

A právě praktikování jeho technik – zejména dechových cvičení a meditace, ale klidně i jen klidného rozjímání za chůze, přináší hlubší propojení se svou podstatou, rozpouštění negativních myšlenkových vzorců a komplexů [R]. Klesá nepřátelskost, nové myšlenky se snáze dostávají na povrch a roste i celková spokojenost a životní energie. Tohle všechno může být velkým benefitem zejména v situaci, kdy nejste schopni být sami se sebou (to je bohužel situace běžná pro velkou část populace, která vyvolává neustálou potřebu fixace na ostatní lidi, věci a akci). Pokud se tedy chcete naučit meditovat, nalézt intuici, nebo jen utišit myšlenky, ideální bude, když začnete venku, na nějakém krásném místě.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je kopie-navrhu-clanky-blog-2.png.

Navození spojení sám se sebou vám pak pomůže v nalezení toho skutečného, vnitřního štěstí a stane se tolik potřebným odrazovým můstkem pro osobní růst, seberealizaci a naplnění.

Pokud tedy hledáte způsob, jak začít řešit psychické problémy, špatnou náladu, nedostatek energie, nebo chcete jen balancovat hektický životní styl, začněte třeba právě tady. Ne nadarmo je lesní a přírodní terapie nadějnou léčbou či spoluléčbou psychických onemocnění [R, R] a oceníte jí tím více, čím hůře se cítíte.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *